Blog Image

52 steg

Kan jag besegra mitt hälsoarv?

Som nybliven 40-åring fick jag en hälsokontroll via jobbet. När alla tester var klara kom resultatet. "En poäng från elitvärden men det bästa du kan göra är att byta föräldrar", sa hon. Det var hennes sätt att linda in att det hälsoarv jag fått inte var optimalt. Jag skrattade och intalade mig att de var rökare och det är inte jag. Alla vet vi ju om att rökning förstör hälsan. Kanske är det orsaken till deras sjukdomshistorik. Kanske har jag ett otrevligt genetiskt arv som kommer att springa ikapp mig. Facit kommer för sent så det är ingen idé att oroa sig, tänkte jag då.

Idag visar forskning att vår livsstil kan påverka om vissa trista gener aktiveras. Woow!

Men vår livsstil påverkar också vår gemensamma jord. Vad jag gör idag påverkar även andras framtida liv.

Hur kan jag stärka min hälsa, äta god mat och ändå vara miljösmart? Det ska jag utforska med mina 52 steg.

Välkommen att gå vid min sida! Promenaden började januari 2018 och pågår än.

Steg 71

Veckans steg Posted on 19 May, 2019 16:21

Steg 71
Träna de stora muskelgrupperna 1-2 gånger i veckan.

Varför?
Sanning eller myt? “Muskler efter 40”

© Lillanna



Muskler efter 40

Sanning eller myt Posted on 19 May, 2019 16:17

Efter cirka 40 års ålder förloras muskelmassa. En procent varje år bedömer en forskargrupp ledd av Fawzi Kadi vid Örebro universitet. Den som är 60 år har generellt då förlorat 20 procent. Styrketräning och rätt kost kan bromsa nedbrytningen.

Övningar med hantlar för armarna. Promenera snabbt uppför backe för benen. Eller ta träningsprogram från Internet eller gå på gym. All träning räknas, även korta stunder.

© Lillanna



Steg 70

Veckans steg Posted on 19 May, 2019 15:57

Steg 70
Mjukstart av joggning i lite mer än promenadfart i några minuter, gärna tio totalt.

Varför?
Sanning eller myt? “Parkbänk eller jogg”

© Lillanna



Parkbänk eller jogg

Sanning eller myt Posted on 19 May, 2019 15:54

Härligt väder lockar. Sitta i solen känns som det naturliga valet. Men samtidigt är all träning bra träning. Valet blir träningsskor och jogga. Ett tempo som överstiger att sitta på en parkbänk är ju uppnåeligt åtminstone en liten stund.

© Lillanna